Jak przygotować własne rysunki

Jeżeli chcesz przesłać własny rysunek do wygrawerowania, to musi spełniać on pewne wymogi "techniczne".

 

Nie wszystko można wygrawerować z przyzwoitą jakością. Im słabsza jakość materiału wyjściowego, tym gorszy efekt pracy na gotowych wyrobach. Dlatego ważne jest aby przesyłać rysunki które spełniają pewne minimalne wymagania.
Jeżeli rysunek nie odpowiada tym wymogom, nie podejmujemy się realizacji zamówienia. Nie chcemy wykonywać prac o których z góry można powiedzieć,że będą źle wykonane i skończą się reklamacją.

 


 

Rysunki bez zdjęć

 

 

W największym skrócie:

  • zapisane wektorowo w formacie cdr, ai, eps, pdf w wersji czarno-białej. Plików svg oraz generowanych z darmowego Inkscape nie przyjmujemy, mają bardzo dużo błędów.
  • zapisane jako bitmapa: czarno-biała grafika 1 bitowa/kreskowa (czyli bez odcieni szarości), rozdzielczość 500 lub 600 dpi, plik bmp, tif, pcx, jpg bez kompresji. Czyli duży i bardzo wyraźny rysunek czarno-biały, be żadnych odcieni szarości.

A teraz trochę objaśnień, które pozwolą na lepsze przygotowanie.

To co czarne na rysunku - będzie "wypalone" laserem. To co białe- pozostanie nietknięte.

Dlatego rysunek powinien być czarno-biały. Natomiast TYLKO linie cięcia prosimy oznaczyć na czerwono.

Rysunki można zapisać w formie wektorowej albo w formie bitmapy.

  • W rysunku wektorowym wszystkie elementy zapisane są w postaci krzywych, czyli figur geometrycznych np. kół, prostokątów, łuków,odcinków. Krzywe te tworzą obiekty, czyli elementy tego co widzimy na rysunku. Każdą z takich krzywych można prawie dowolnie zmienić, np pogrubić, zmienić kolor, zmienić kształt, usunąć. Obiekty można dowolnie łączyć, rozdzielać, zmieniać- niezależnie od siebie. Taki rysunek można łatwo przystosować do grawerowania z najlepszą możliwą jakością.
  • W rysunku bitmapowym obraz składa się z pojedynczych punktów (pikseli). Przykładem jest dowolne zdjęcie - przy powiększeniu można zauważyć, że składa się z malutkich kwadracików zwanych pikselami. W rysunku bitmapowym nie ma oddzielnych obiektów które można by zmienić. Można zmieniać tylko pojedyncze piksele. Z tego powodu rysunek taki trudno przystosować do grawerowania, często jest to niemożliwe.

Zapis wektorowy daje najlepszą jakość i umożliwia ewentualne wprowadzenie korekt.

W wypadku rysunku bitmapowego bardzo ważna jest wysoka rozdzielczość. Im większa rozdzielczość, tym mniejsze są piksele z których składa się rysunek. W efekcie rysunek jest dokładniejszy.
Optymalna rozdzielczość dla grawerowania laserem to 500 DPI.
Większość rysunków widocznych na stronach internetowych ma zaledwie 72 DPI, a więc wielokrotnie mniej. Z tego powodu nie nadają się do wygrawerowania z dobrą jakością.
Aby była szansa na w miarę przyzwoitą jakość takiego obrazka rysunek musi być duży - około 800-1000 pikseli lub więcej - zależnie od ilości szczegółów.

 

Rysunki wektorowe najlepiej przesłać  zapisane w Corelu 13 lub niższej wersji.
Jeżeli nie ma takiej możliwości, to akceptujemy pliki pdf, eps, ai (dla uniknięcia problemów proszę zapisywać je w starszych wersjach tych formatów)

Uwaga: proszę nie wstawiać bitmap do plików wektorowych. One nadal pozostaną bitmapami i nie poprawi to w żaden sposób jakości.

  • Należy pamiętać o zamianie wszystkich czcionek na krzywe, usunięciu soczewek,metamorfoz i innych efektów
  • To, co ma być wygrawerowane powinno być czarne.
  • Linie cięcia powinny być narysowane czerwonym kolorem.
  • A reszta musi być biała.

Jeżeli rysunek będzie zawierał więcej kolorów, to musimy zamienić go na wersję czarno-białą. Problem w tym że często nie wiadomo jak to zrobić- który kolor zamienić na czarny, a który na biały. Dlatego taką decyzję musi podjąć osoba przesyłająca rysunek i dostarczyć go już w wersji czarno-białej.

Rysunki bitmapowe należy przesłać jako czarno-białe 1 bitowe o rozdzielczości  500dpi.

Czarno- białe to znaczy naprawdę czarno-białe. Mogą w nich występować tylko dwa kolory: czarny i biały. Taki zapis nazywa się 1 bitowym.
Jeżeli występują jakieś odcienie szarości, to już jest rysunek w odcieniach szarości,czyli 8 bitowy.
Przez analogię do fotografii czarno-białej takie obrazy nazywane są czasem czarno-białymi,jednak jest to uproszczenie wprowadzające w błąd. Szarości nie są ani czarne ani białe.
Czarne miejsca rysunku są grawerowane, białe nie są. A co z różnymi odcieniami szarości ? nie wiadomo co z nimi zrobić, które jeszcze grawerować a które nie. Dlatego trzeba je zamienić na czarny albo biały kolor. Problem w tym, że tak zmieniony rysunek często nie przypomina oryginału.
Jaki problem stanowi taka zamiana można przekonać zamieniając np. flagę Francji na czarno białą. Jak wiadomo ma trzy kolory: czerwony, niebieski i biały. Po zamianie biały zostanie białym, czerwony czarnym, a co z niebieskim ? zamienić na biały czy na czarny ?. Nie wiem :)

Dlatego przed wysłaniem bitmapy do grawerowania, proszę sprawdzić czy naprawdę jest czarno-biała. Jeżeli zawiera szarości, to proszę zdecydować jak zamienić - na czarny czy na biały. I wtedy przesłać do nas.

Rysunki  bitmapowe najlepiej zapisać w formacie bmp lub tif, ewentualnie jpg - ale bez kompresji.

Taki sposób zapisu nie wprowadza zniekształceń.
Natomiast popularne pliki jpg wprowadzają pewne zniekształcenia. Zapis jpg w celu zmniejszenia wielkości pliku stosuje kompresję, tzn. usuwa część informacji a to co zostało trochę zniekształca tak aby nie było widać że coś usunięto. (To w wielkim uproszczeniu)
Im większa kompresja, tym mniejszy plik ale i zniekształcenia większe. Dlatego dla zachowania dokładności lepiej unikać jpg-ów.
Jeżeli komuś nie zależy na dokładności, albo nie ma możliwości zapisu w bmp lub tif, to przyjmiemy jpg.

Wielkość rysunku

Wielkość można określić w pikselach -każda osoba nawet nie znająca się na programach graficznych może łatwo sprawdzić wielkość rysunku podaną w pikselach - na każdy centymetr rysunku powinno wypadać197 pikseli. Czyli jeżeli wygrawerowany rysunek ma mieć 5cm x 5 cm, to przesłany w pliku jpg powinien mieć (5x197) x (5x197) pikseli czyli 985x 985 pikseli.
Jeżeli wygrawerowany rysunek ma mieć rozmiar 3 x 2 cm, to przesłany plik powinien mieć (3x197) x (2x197) czyli 591 x 394 piksele.

Najczęściej mamy do czynienia z odwrotną sytuacją. Mamy rysunek znaleziony w internecie i chcemy wiedzieć czy będzie odpowiednio duży do wygrawerowania. W takim wypadku najpierw sprawdzamy jego wymiary: wystarczy kliknąć prawym klawiszem myszki na obrazek zamieszczony w  internecie, wybrać "właściwości" i sprawdzić co pisze przy słowie "wymiary".
Powinno być coś takiego jak widać poniżej:

 

Mając wymiary obrazka można policzyć jaki duży rysunek można  wygrawerować. Wystarczy podzielić widoczny rozmiar przez 197. Przykładowo obrazek o szerokości 460px da rysunek o szerokości 460 / 197 = 2,33 cm.   Obrazek o wysokości 333px da rysunek o wysokości 333 / 197 = 1,69cm.
    Na ekranie monitora obrazek 460x333px jest całkiem wyraźny i wydaje się duży. Ale wystarczy sobie na papierze narysować prostokącik 2,33 x 1.69 cm aby zobaczyć, że można z niego wygrawerować coś wielkości małego znaczka pocztowego.

   

Tak małe rysuneczki nie mogą być wyraźnie wykonane. Aby efekt był dobry, to rysunek musi być duży. W praktyce przesłany obrazek powinien mieć wielkość od ok. 800 pikseli.

   

 

 

 

Obszar roboczy lasera

Pole na którym może pracować laser ma rozmiar 610mm x 450mm (rozszerzalne przy cięciu do 965mm x 508mm). Materiał obrabiany może być nieco większy - mniej więcej 5cm w każdą stronę. Maksymalna grubość obrabianego przedmiotu nie powinna przekraczać 165 mm.

Materiały które można grawerować

Próbować można na wszystkim - z kilkoma wyjątkami. Nie grawerujemy i nie wycinamy PCW - ze względu na toksyczne spaliny.
W skrócie:
pleksa bardzo dobrze się tnie i graweruje, polistyren i podobne np. HIPS zamiast się grawerować i ciąć - topi się dając brzydkie krawędzie i kiepski rysunek. Podobnie z pochodnymi polipropylenu. Ceramika szkliwiona bardzo słabo się graweruje - kontrast jest tak marny, że szkoda czasu na to. Ale nieszkliwiona często wychodzi bardzo dobrze.
Skóry- trzeba spróbować z każdym gatunkiem.
Drewno - graweruje się bardzo dobrze (wyjątkiem jest heban, zbyt twardy aby ruszył go laser). Szkło - do grawerowania jest OK, do cięcia się nie nadaje.
Metale - tylko anodowane aluminium daje szansę na wygrawerowanie czegoś, pozostałe nie nadają się do grawerowania laserem CO2, natomiast można je grawerować laserem YAG.

Więcej na temat poszczególnych materiałów znaleźć można na innych naszych stronach.

 

Grawerowanie zdjęć

Nie każdy materiał i nie każdy przedmiot nadaje się do wygrawerowania zdjęcia.
Również nie każde zdjęcie można wygrawerować.

Zagadnienie grawerowania zdjęć jest dość skomplikowane,dlatego tutaj tylko w skrócie podamy pewne informacje.
Jeżeli ktoś chciałby wygrawerować zdjęcie, to po przeczytaniu tekstu poniżej najlepiej przesłać zdjęcie do nas, zobaczymy co da się zrobić.

  • Zdjęcia można ładnie wygrawerować na naturalnym drewnie bezsłojowym (np buk, lipa) lub na sklejce.
    Przedmioty wykonane z takich materiałów to na przykład jasne skrzynki na wino lub kufle, piórniczki drewniane.
  • Na skrzynkach lakierowanych też daje się wygrawerować zdjęcia, ale muszą być większe i wyraźniejsze.
  • Na laminatach grawerskich można grawerować zdjęcia,ale najlepsze efekty widać gdy zdjęcie jest duże od ok.10cm
  • Na szkle zdjęcia wychodzą bardzo słabo. Zdjęcie musi być duże i wyraźne, minimum to kilkanaście centymetrów. Mniejsze da się zrobić, ale jakość obrazu bardzo odbiega od przyzwoitej.
    Dlatego na kieliszkach nie podejmujemy się grawerowania zdjęć.
    Na lustrach, szybach i innych dużych przedmiotach zdjęcia można wygrawerować.

     

Znajdź nas na